av Dan Hanssen

FrP er det eneste partiet som sier klart nei til flypassasjeravgift

10 Apr, 2017
Et enstemmig landsstyre i Fremskrittspartiet gikk forrige måned inn for å fjerne flypassasjeravgiften, og understreker samtidig at de ikke ønsker å erstatte den med en annen miljøavgift.

Etter en ringerunde DINAVIS.no foretok mandag formiddag var det ingen av de andre sittende partiene på Stortinget som kunne garanterte for at de ville gå inn for å fjerne flypassasjeravgiften uten å erstatte den med en annen miljøavgift.

Flypassasjeravgiften som partiet Venstre var sterk pådriver av, skaffer om lag 1,6 milliarder kroner i årlige inntekter til staten, og både Høyre, Venstre, Arbeiderpartiet, SV og Miljøpartiet De Grønne ønsker å erstatte dagens flypassasjeravgift med en avgift som partiene selv mener har en klar miljøeffekt.

Sentrale kilder i Venstre sier til DINAVIS.no at kampen om flypassasjeravgiften er langt fra over. Under forhandlingene presset Venstre nemlig på for en langt høyere flyavgift enn de 88 kronene i budsjett-kompromisset fra desember 2015. Hadde Venstre vunnet frem ville en billett til USA blitt over 300 kroner dyrere per passasjer. Dette kommer trolig til å bli et av kravene til Venstre i forhandlingene om revidert statsbudsjett for 2017.

I bakgrunnsmaterialet for Venstres nye avgiftsforslag baserer man seg nemlig på det partiet kaller «den tyske modellen». Den har et helt annet avgiftsnivå enn det regjeringen og dens samarbeidspartier nå er blitt enige om.Hvis Venstre hadde fått gjennomslag for sin modell ville avgiftsnivået, ifølge den tyske modellen, blitt slik for hver passasjer, i tillegg kommer moms på avgiften:

*Innenriksreiser og reiser til flyplass i Europa – 50 kroner.
*Middels lange interkontinentale reiser, feks til Midtøsten – 175 kroner.
*Lengre interkontinentale reiser, bl.a. til Amerika, Oseania og Øst-Asia – 300 kroner.

Med en slik modell kan det for eksempel bety kroken på døren for Norwegians langdistansesatsning på Oslo Lufthavn.

Sverige, som fra 1. januar 2018 innfører en tilsvarende flypassasjeravgift som den den Venstre er pådriver av å innføre kommer trolig til å miste en stor andel av sine langdistanseflyvninger som følge av den nye avgiften. Også Norwegian har varslet at flere av rutene som var tiltenkt Arlanda nå blir overført til Oslo Lufthavn og Kastrup.

Svensk reiselivsnæring fortviler, og mener den svenske flypassasjeravgiften vil føre til at tusenvis av arbeidsplasser vil forsvinne, og at den svenske stat vil gå glipp av milliarder i tapte skattekroner.