av Dan Hanssen

Sterk vekst i det internasjonale markedet

01 Feb, 2018
Trysil har lenge vært dominert av svensker og dansker. Nå har resten av Europa oppdaget denne "lille" konkurrenten til alpene. Og flere skal det bli - når flyplassen Scandinavian Mountains Airport åpner i desember neste år.


Norges største skidestinasjon, Trysil, har helt siden oppstart vært et yndet reisemål for skiglade svensker og dansker. De siste årene har man sett at tilstrømning fra Europa har vært i sterk vekst. I år ser det ut til å toppe seg.


- Det er svært gledelig å se at flere og flere internasjonale gjester finner veien til Trysil. Vi er inne i vårt sjette år med vekst i det britiske markedet. På resorthotellene våre, Radisson Blu, er det en økning i antall britiske gjestedøgn på 24 prosent. I tillegg vokser både det tyske og det nederlandske markedet totalt i Trysil, forteller Turid Backe-Viken, salgs- og markedsansvarlig i Skistar Trysil. - Og det er veldig gøy å se at russerne er tilbake. Resorthotellene rapporterer om en sterk vekst også i dette markedet.


Godt rykte


Trysil har hatt en veldig god start på årets sesong. Det er kommet opptil flere snødumper, noe som sikrer god snøforholdene ut sesongen. Nettopp snøsikkerhet er en av grunnene til at internasjonale gjester velger Trysil fremfor andre europeiske skisteder.


- Trysil har fått et veldig godt rykte blant briter og nederlendere. Sikre snøforhold, kort og effektiv reise fra flyplass til skiløypene, veldig godt tilrettelagt for nybegynnere og familier, god standard på overnattingsfasiliteter, høy kvalitet på service og alle snakker engelsk er grunnene til at briter velger Trysil, forteller Trevor De Villiers fra Norway Home of Skiing.


Verdensdestinasjon


I desember 2019 står flyplassen Scandinavian Mountains klar for å ta i mot ytterligere internasjonale gjester. Dette åpner opp for helt nye markeder, og for helt nye målgruppe.


- Vi har stor tro på at den nye flyplassen på svensk siden kommer til å gjøre Norge og Trysil mer attraktivt. Den korter ned avstanden til skianlegget, noe som gir Trysil et stort konkurransefortrinn i forhold til mindre tilgjengelige skisteder som for eksempel de i alpene. Det åpner opp for en ny målgruppe innen skisegmentet, som ikke finnes fra før. Nemlig internasjonale gjester på korte turer, sier Henrik Verner Jensen, markedssjef i Visit Norway.


Rigger seg for enda flere internasjonale gjester

Trysil har i mange år jobbet med internasjonale gjester, og over 70 prosent av dagens kommersielle gjestedøgn er utenlandske. Men det jobbes nå i hele regionen for å være enda bedre rigget til å ta i enda flere internasjonale gjester.


- Vi er gode på mye, men det er selvfølgelig mange forbedringsområder som vi skal jobbe med nå. Blant annet må vi bli bedre på språk, vi må ha enda flere opplevelser, det er stort potensiale i handelsnæringen og det må utvikles og bygges nye kommersielle senger. Og her skjer det mye. Bare på Turistsenteret skal det bygges 2500 nye senger de neste årene, forteller Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.