av Dan Hanssen

Over 3000 kontaktet krisetelefon i julen

01 Jan, 2019
Behovet for noen å prate med var stort i julen 2018, og mange fortalte om ensomhet. Kirkens SOS holdt åpent gjennom hele høytiden, og besvarte 3030 samtaler via telefon og internett.

Kirkens SOS sin telefontjeneste er fortsatt størst, med hele 2697 besvarte samtaler fra om med 22. til og med 27. desember i år. Likevel, de skriftlige tjenestene, soschat.no og SOS-melding har større pågang enn tidligere.

– Vi ser at stadig flere tar kontakt via våre skriftlige tjenester, derfor gleder vi oss over å se at vi i år har klart å besvare enda flere av disse samtalene, sier generalsekretær i Kirkens SOS, Leif Jarle Theis.

Sammenliknet med i fjor har antall besvarte samtaler på soschat.no økt fra 126 til 178 og på SOS-melding har antallet steget fra 89 til 155 i samme periode.

-Vi har besvart over 40 prosent flere samtaler på chatten og over 70 prosent flere på meldingstjenesten sammenliknet med i fjor, bekrefter Theis. Han legger til at det i hovedsak skyldes økt bemanning og at det er jobbet målrettet med markedsføring av soschat.no gjennom store deler av 2018.

Flere som prater om relasjonsutfordringer i julen
-De aller fleste som tar kontakt forteller om stor ensomhet og psykiske problemer, og så har vi sett en økning i samtaler som handler om relasjonsutfordringer nå i høytiden, sier Theis.

Kanskje ikke så rart? Julen er en tid der det forventes at familien samles. Det kan by på problemer for både dem som har en familie å forholde seg til og føler at det er utfordrende, og dem som ikke har en familie og derfor kjenner ekstra på ensomheten.

Landets største krisestjeneste på telefon og internett

Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 henvendelser årlig og har lenge vært Norges desidert største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett. Tjenesten er anonym og bemannes av frivillige medarbeidere. Kirkens SOS har eksistert siden 1974 og kan feire 45 år i 2019.